Értékeljük a tudást!

Akkreditált szakképzési vizsgaközpont

Etikai Kódex

Preambulum

A Székesfehérvári Területi Független Vizsgaközpont (továbbiakban: Vizsgaközpont) 40 KEOR képzési területen folytathat a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény és a szakképzési törvény végrehajtásáról szóló 12/2020.(II.7.) Kormányrendeletben foglaltak alapján vizsgáztatási tevékenységet.
Jelen Etikai Kódex a vizsgaszervezéssel és a vizsgáztatással, illetve a kapcsolódó vizsga-szervezési, ügyintézési folyamatokhoz kapcsolódó etikai, magatartási alapszabályokat tartalmaz.
A Vizsgaközpont a jogszabályokban és a belső szabályozó dokumentumokban előírt követelmények teljesítése mellett a Vizsgaközpont munkavállalóinak és a vizsgáztatásban közreműködő személyeknek meg kell felelniük az etikai elvárásoknak.

Etikai Kódex szerepe

Az Etikai Kódex a Vizsgaközpont minden munkavállalója és a vizsgáztatásban résztvevők, valamint a vizsgázók számára, egyértelműen rögzíti azokat az etikai normákat, amelyet a tevékenységük, illetve a vizsga során követendően elvár a Vizsgaközpont.
Az Etikai Kódex támogatja a munkavállalókat és vizsgáztatásban részt vevő személyeket, vizsgázókat abban, hogy a megfelelő etikai normák segítségével, a dokumentumban foglaltakat alkalmazva a szakmai illetve a képesítő vizsgák során a megfelelő magatartási normát tanúsítsák.

Etikai Kódex hatálya

A Kódex személyi hatálya kiterjed a Vizsgaközpont munkavállalóira, a vizsgáztatásban résztvevő személyekre, vizsgázókra.
Tárgyi hatálya a Vizsgaközpont irodahelyiségeire, a vizsgahelyszínekre, illetve minden olyan helyszínre kiterjed, ahol a Vizsgaközpont vezetői tárgyalásokat folytatnak.

Jelentkezőkkel, vizsgázókkal kapcsolatos magatartás

Az etikai norma alapján elvárás, hogy a munkavállaló és a vizsgáztatásban részt vevő személy olyan magatartást tanúsítson, amely a jelentkezőket, vizsgázókat biztosítja arról, hogy a Vizsgaközpont jogszerű, tárgyilagos, megkülönböztetésről mentes eljárást folytat.
A Vizsgaközpont számára követelmény, hogy az érdeklődőket, jelentkezőket mindig pontosan, megfelelő információkkal lássa el a Vizsgaközpont, legyen a munkavállaló a tájékoztatás során segítőkész, udvarias, hatékony és törekedjen arra, hogy mielőbb megkapja az érdeklődő a megfelelő választ.
A Vizsgaközpont a vizsgáztatóktól elvárja, hogy a vizsgáztatás során etikus magatartást képviseljenek, megfelelő hangnemben kommunikáljon a vizsgázóval, amely elősegíti a nyugodt légkör megteremtését. A tudásmérés során a megfelelő etikai normák biztosításáért minden esetben a vizsgabizottság tagjai együttesen és az általuk külön-külön ellátott feladatok tekintetében önállóan is felelősek.

Vizsgázókra vonatkozó etikai szabályok

A vizsgázóknak a projektfeladathoz előírt öltözetben, előírások hiányában a vizsga-alkalomhoz illő, rendezett öltözetben kell megjelenniük.
A vizsgázóknak kötelező betartaniuk az adott vizsgára vonatkozó összes munkavédelmi és egyéb előírást, beleértve a vizsgahelyszín házirendjét. Ha a vizsgázó ezt megtagadja, kizárható a vizsgáról.
A vizsgázók a feladatok megoldásához szükséges kommunikációt kivéve nem beszélgethetnek egymással, és nem segíthetik egymást a feladatok megoldásában, kivéve, ha erre a vizsgabizottság engedélyt ad.
A vizsgázóknak be kell tartaniuk az alapvető illemszabályokat, tartózkodniuk kell a trágár szavak használatától és a feltűnő, kihívó vagy (verbális) agresszív viselkedéstől. A vizsgabizottságnak a megfelelő viselkedésre egyszer figyelmeztetnie kell a vizsgázót. Ha a vizsgázó ezután sem viselkedik megfelelően, a bizottság többi tagja értesíti a vizsgaközpont vezetőjét, aki az etikai normát megszegő vizsgázót eltilthatja a vizsgától. A vizsgabizottság alkoholos befolyásoltság gyanúja esetén, megszondáztathatja a vizsgázót, és a gyanú beigazolódása esetén haladéktalanul értesíti a vizsga-központ vezetőjét, aki eltiltja a vizsga folytatásától.

Együttműködés, kommunikáció

A Vizsgaközpont elvárja a munkavállalóitól, illetve a vizsgáztatásban részt vevő személyektől, hogy a vizsgaszervezés előkészítése, lebonyolítása, illetve lezárása során folyamatosan együttműködő magatartást tanúsítson.
A vizsgabizottság a vizsgáztatás közben felmerülő problémák megoldását elősegítő légkör kialakítására kell, hogy törekedjen, a vizsgázókkal, mint felnőtt, döntésképes személyekkel lép kapcsolatba és kommunikál, tiszteletet tanúsít.
A vizsgabizottsági tagok együttműködése a bizalomra épül, a szakmaiság és a szabályok maximális betartása mellett.
A szakmai vagy képesítő vizsgán a vizsgáztatók egyértelműen fogalmaznak, metakommunikációjukkal nem sugallhatnak verbális megnyilvánulásaikkal ellentétes üzeneteket, a vizsga értékeléséről a vizsga közben nem adnak ki információkat.
A vizsga a vizsgázók és a vizsgabizottság együttműködésén alapul, melynek alapjául az általános emberi viselkedési szabályok, a hatályos jogszabályok, a Vizsgaközpont belső szabályozó dokumentumai és az Emberi Jogok Alapvető Nyilatkozata szolgálnak.

Összeférhetetlenség

Az összeférhetetlenség fennállásának vizsgálata folyamatos egyrészt a Vizsgaközpont munkavállalói, másrészt a vizsgáztatásban részt vevő személyek részéről.
A munkavállaló vagy a vizsgáztatásban résztvevő személy köteles minden olyan tényt, vagy körülményt a vizsgaközpont vezető tudomására hozni, amely összeférhetetlenségre utalhat vagy vezet. Amennyiben a vizsgaközpont vezető tudomására jut a tény, haladéktalanul intézkedik az összeférhetetlenség megszüntetéséről.

Munka minősége

A vizsgáztatónak ismernie kell a tevékenységét szabályozó előírásokat, a vizsgáztatói szerep írott és íratlan szabályait, munkáját lelkiismeretesen, pártatlanul, magas színvonalon, jogszerűen és szakszerűen kell végeznie.
A vizsgáztatásban közreműködő személyek elfogadják a Vizsgaközpont minőségpolitikáját és a vonatkozó jogszabályokban, az Intézményi Vizsgáztatási Kézikönyvben és az egyéb belső szabályozó dokumentumokban foglaltak alapján járnak el.
A Vizsgaközpont a minőségirányítási rendszer működtetésével, a vizsgafolyamatban résztvevők az elkövetett hibák elemzésével mindent megtesznek azért, hogy azok ne ismétlődjenek meg.

Tisztesség

A Vizsgaközpont munkavállalói és a vizsgáztatás folyamatának minden szereplője elutasítja a korrupciót, annak valamennyi formája ellen fellép. Munkája során a tudomására jutott in-formációkat jogtalan előny szerzésére, hátrány okozására nem használja, annak még a látszatát is elkerüli.

Társadalmi beágyazottság

A vizsgabizottsági tagok tevékenységükkel a szakmai és képesítő vizsgák és a vizsgáztatott szakmák pozitív társadalmi megbecsülését, elfogadottságát hivatottak erősíteni.
A vizsgáztatók a vizsga során törekednek arra, hogy kommunikációjukkal támogassák a vizsgázókat abban, hogy a tudásmérés során a vizsgázók jól teljesíthessenek. Megteremtik azt a nyugodt, biztonságos környezetet, amely támogatja a vizsgázót az eredményes teljesítésben.
A Vizsgaközpont munkavállalói a szervezési folyamat során az elektronikus kommunikációt és adminisztrációt részesítik előnyben a biztonság kiemelt fontossága mellett. A vizsgák projektfeladatainak kialakításánál a feladatfejlesztők figyelembe veszik a fenntarthatóság és a társadalmi hasznosság szempontjait.

Fülöp Anita

vizsgaközpont vezető

2024.07.01. Etikai szabályzat és Etikai Kódex 1. kiadás