A panasz olyan kérelem, bejelentés, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. Az eljárásban panasznak minősül minden az ügyfélnek a vizsgabizottság valamely tagja, vagy a vizsga személyzetének más tagja tevékenységével vagy mulasztásával, a vizsgaközponttal kapcsolatos kifogásának, reklamációjának bejelentése.
Panaszt személyesen a Vizsgaközpont titkárságán, vagy – a Vizsgaközpont vezetőjének címezve – írásban, (névvel és elérhetőséggel ellátott) levélben vagy elektronikusan lehetséges benyújtani. Fülöp Anita Vizsgaközpont vezető fulop.anita@szfszc.hu
Amennyiben a bejelentőnek nem áll módjában a panaszát írásba adni, úgy személyes jelenléte mellett a Vizsgaközpont munkatársa a panaszt a 1. sz. melléklet szerinti Panaszkezelési Jegyzőkönyvben rögzíti.
Panasz a vizsgával összefüggésben:
1. értékeléssel összefüggésben tett panasz
A vizsga során az értékeléssel összefüggő észrevételeit a vizsgázó, a Vizsgaszabályzatban rögzített módon teheti meg az alábbiak szerint:
Írásbeli vizsgatevékenység értékelésével összefüggésben
A vizsgázó a kijavított és értékelt írásbeli vizsgadolgozatot és az értékelési útmutatót a lebonyolítási szabályzatban meghatározott módon és időben megtekintheti. A megtekintésre úgy kell időt biztosítani, hogy a vizsgázó panaszait a vizsga utolsó vizsgatevékenységének megkezdése előtt, írásban leadhassa a vizsgaszervező képviselőjének.
Panasz kizárólag az értékelési útmutatóban foglaltaktól eltérő javítás vagy az értékelés számszaki hibája esetében tehető. A vizsgázónak a kijavított és értékelt dolgozatra tett panaszait illetően a Vizsgaközpont dönt. A Vizsgaközpont határoz az írásbeli vizsgatevékenység javasolt értékelésének megváltoztatásáról, ha a vizsgafeladatok javításánál az értékelési útmutatóban foglaltakat nem vették figyelembe, vagy a vizsgafeladatokban téves javítás, ki nem javított hiba található.
Interaktív vizsgatevékenység esetén a javított vizsgadolgozatba betekintés lehetőségéről, módjáról való rendelkezésre Vizsgaközpont, a szakképzésért felelős minisztérium utasításai alapján kaphat felhatalmazást, ennek birtokában a Vizsgaközpont az érintetteket tájékoztatja.
2. feltételekkel összefüggésben tett panasz
Amennyiben a vizsgafeladatok végrehajtása során a vizsgázó úgy ítéli meg, hogy a feltételek nem felelnek meg a követelményeknek, pl. kevesebb idő biztosított az előírtnál vagy a berendezés, eszköz műszaki állapota a vizsgatevékenység alatt kifogásolható volt, úgy panaszát az észleléssel egyidejűleg kell megtennie a vizsgabizottságnak szóban, majd szükség esetén a Vizsgaközpontnak írásban is, legkésőbb a vizsgatevékenységek lezárását követő 24 órán belül.
3. egyéb panasz:
A Vizsgaközpont működésével, tevékenységével, folyamataival, esetleges mulasztásaival összefüggésben
A benyújtott dokumentumnak az alábbiakat kell tartalmaznia:
- A panaszos személyazonosító adatai
- A panasz tárgya, indoklása
- A panasz kelte, helye
A panasz beérkezéséről a vizsgaközpont a kérelmezőt írásban tájékoztatja.
A személyesen benyújtott panasz esetén az átvevő személy dokumentáltan igazolja a panasz átvételét a benyújtónak. A panaszt a Vizsgaközpont bármely munkatársa köteles átvenni, gondoskodni annak iktatásáról. Az átvett panaszból egy példányt vissza kell adni benyújtójának, amelyen szerepel az „átvettem” felirat az átvétel dátumával és az átvevő személy aláírásával.
A levélen, elektronikus levélen vagy a honlapon keresztül beérkező panaszt az adminisztrációs munkatárs iktatja, azonnali válaszlevélben igazolja vissza a beérkezést.
Minden beérkező panaszt a Vizsgaközpont nyilvántartásba vesz.
A panasz kivizsgálását a vizsgaközpont vezetője, tudomására jutását követően azonnal elrendeli.
A panasszal összefüggésben meghozott döntésre kizárólag a Vizsgaközpont jogosult.
A megerősítő, illetve elutasító döntéséről a vizsgaközpont vezetője aláírt, írásos dokumentumban értesíti a panaszt benyújtó felet.
További információkat a honlapunkon közzétett Panaszkezelési és jogorvoslati eljárásrend tartalmaz.
Amennyiben a panaszkezeléssel összefüggésben a vizsgaközpont által meghozott döntést a jelentkező, jelölt, tanúsított személy nem fogadja el további jogorvoslatért az NSZFH-hoz (Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal) fordulhat.
Panaszkezelési és jogorvoslati eljárásrend